Byten och returer

Här hittar du information om byten och returer.

Allmänt

Du har enligt Konsumentköplagen 14 dagar på dig att returnera/byta ut en produkt efter det att du hämtat ut den från ditt ombud, men på Footish har vi förlängt perioden till 30 dagar, förutsatt att varan (inkl förpackning) är oanvänd.

Vill du returnera en vara så ska detta meddelas till oss via mail kundtjanst@footish.se men tänk på att det är du som kund som står för kostnaden för returfrakten.

Vi rekommenderar att du skickar byten/returer med en tjänst där man kan spåra paketet med t.ex. kolli-id eller trackingnummer. Observera att vi inte ansvarar för paket som försvinner under transporten till oss, och vi löser inte ut paket som skickas mot postförskott!

Om kartongen är skadad, om lappar/taggar är borta eller om du skrivit på kartongen vid returen blir du ersättningsskyldig 300kr.

Byten

  • Passade inte skorna? Inga problem! Det löser vi.

  • Gör en beställning på skorna som du vill byta till på hemsidan www.footish.se. Vi skickar ut skorna inom 1-3 leveransdagar.

  • Returnera skorna som vid en retur. Ditt byte behandlas som en ny order, dina returnerade skor som en retur. 

  • Då får en ny faktura på det nya köpet. Och vi justerar din gamla faktura/betalning när vi mottagit och behandlat din retur. Vi återkopplar så du vet att detta är gjort via mail. 

  • Hela första fakturan/betalningen återbetalas inkl frakt när din retur behandlats. Det innebär att du betalar frakt 1 gång.

  • Du har 30 dagar på dig att bestämma för dig om du vill byta dina produkter, räknat från och med att du mottagit ditt paket. 

Returer

1. Maila oss på kundtjanst@footish.se med ämnet "RETUR + ditt ordernummer" i ämnesraden, inom 30 dagar efter att du hämtat ut paketet. I mailet skriver du vilken produkt du vill återlämna, och gärna varför.

2. Bifoga orderbekräftelsen/kvittot som låg med i paketet vid leverans, så vi vet vem skorna kommer i från.

3. Förpacka produkten ordentligt, genom att slå in den i papper eller plast. Om kartongen är skadad, om lappar/taggar är borta eller om du skrivit på kartongen vid returen blir du ersättningsskyldig 300kr.

4. Skicka produkten till: Footish, Östra Ågatan 9, 753 22 Uppsala. Glöm inte skriva avsändare på paketet. Vi löser inte ut paket som skickas mot postförskott.

5. När vi fått tillbaka och godkänt din retur sätts pengarna tillbaka på ditt konto. Transaktionen har meddelandet Footish-Retur.

Är köpet gjort med Klarna så är det viktigt att du betalar fakturan, även om du vill returnera produkten, eftersom det kan ta tid för paketet att komma till oss. Detta är för att du inte skall få några påminnelseavgifter. När vi har fått varan och godkänt returen kommer ni få pengarna insatta på ert bankkonto.

Mer information om Konsumentköplagen för handel på internet hittar du på www.konsumentverket.se.

Kostar det någonting att göra en retur?

Ja, du som kund står för fraktkostnaden själv. Du väljer själv vilka du vill anlita för uppdraget (Posten, DB Schenker, DHL eller liknande). Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Vi rekommenderar er att skicka byten/returer med en tjänst där man kan spåra paketet med t.ex. kolli-id eller trackingnummer.

  • Vi ansvarar ej över paket som försvinner under transporten till oss.
  • Vi löser inte ut paket som skickas mot postförskott.

Har ni mottagit min retur?

Du kommer få en returbekräftelse via mail så fort vi behandlat din retur. Det kan ibland ta upp till 14 arbetsdagar för en retur att komma till oss och behandlas på vårt lager.

Ska jag betala min faktura trots att jag skickat in en produkt för retur?

Är köpet gjort med Klarna, glöm inte att betala fakturan även om ni skickar tillbaka eftersom det kan ta tid för paketet att komma till oss. Detta är för att ni inte skall få några påminnelseavgifter. När vi har behandlat returen kommer ni få pengarna insatta på ert bankkonto via Klarna och detta sker per automatik. Vi konfirmerar att detta är gjort i samband med vårt mail.

Får jag en ny faktura om jag gör en retur på en produkt, men väljer att behålla ex det andra paret skor jag köpt samtidigt?

Om det finns någonting kvar att betala på fakturan så kan du se din uppdaterade faktura inne på Mina Sidor på Klarna Online. Där kan du även flytta fram din fakturas förfallodatum.

Transportskador

Märker du att paketet eller innehållet är skadat när du hämtar ut det, anmäl det då direkt på ditt postutlämningsställe.